Skriv som en copywriter – fem tips för bättre texter ✏️

Du behöver varken vara Hemingway, Kerstin Ekman eller ha gått Berghs för att få till en bra text (även om det förstås hjälper). Ta på dig läsglasögonen, vässa pennan och ta del av Natives fem tips för att skriva bättre texter – det kanske inte gör dig till en litterär gigant men förhoppningsvis blir skrivandet både enklare och roligare. Buckle up partner – nu skriver vi!

Börja med att bestämma var texten ska synas och vem den riktar sig till. Det finns olika sorters kreativt skrivande som copywriting, content- och UX-writing. I det här inlägget fokuserar vi på copywriting – att informera eller locka till handling med ord.

1. Hitta din målgrupp

Bestäm vem eller vilka du skriver till. Vad är de intresserade av och hur kan du väcka deras intresse? Hur kan du hjälpa dem att må bra eller lösa ett knivigt problem? Föreställ dig att du har mottagaren framför dig och ta reda på vad hen tycker är viktigt. Sen skriver du ett svar på det. Klart!

2. Skriv en bra rubrik

Lägg tid på rubriken, gör den säljande, intressant och relevant. Rubriken är det första din läsare ser och det som ska locka dem att läsa vidare – i hård konkurrens med annat som lockar och pockar. Skrikande barn, upplösningen av The Bachelor eller en mer intressant rubrik någon annanstans – till exempel.

3. Skriv enkelt 

Att inte krångla till det är särskilt viktigt när det handlar om svåra eller komplexa ämnen. Svåra ord får inte dig som avsändare att låta smart (okej, lite då) – mest stör det läsrytmen och gör att läsaren i värsta fall känner sig dum. Byt ut långa och onödigt krångliga ord, dela upp långa meningar och försök att hålla texten enkel.

4. Redigera mera

Skriv rakt på sak och redigera, redigera, redigera. Öva på att skriva kort och kärnfullt. Skala bort onödig text och överflödig information. I många fall skriver du som copywriter för att övertyga och sälja, inte för att informera eller underhålla – det är krönikörens jobb. Läsaren vill ha din produkt eller expertis – ge dem det.

5. Läs texten högt

Läs texten högt för dig själv eller låt datorn läsa upp den (t ex genom att använda Word eller Googles uppläsningsfunktion). När du är nöjd med resultatet kan du låta en vän eller kollega läsa texten. Se upp för särskrivningar, ta bort överdrivet hurtiga adjektiv och utropstecken. Sist men inte minst – kolla stavningen. Det räcker med något enstaka stavfel eller särskrivning för att sänka läsarens förtroende för texten.

Det var allt – lätt som en plätt. Om du ändå känner dig osäker på hur du ska få till en riktig rykare till text är du välkommen att kontakta oss på Native, vi kan hjälpa dig med alla copyjobb på flera olika språk. Våra rutinerade och prisbelönta copywriters skriver på svenska, engelska, norska, tyska med mera. Lycka till med skrivandet! 👍